اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

قدرت معنوی ایران و شکل‌گیری هسته‌های مقاومت

قدرت معنوی ایران به پشتوانه اعتقاد و پیروی از خدای متعال و مکتب تشیع باعث اثرگذاری بر افراد و شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در کشورهای مختلف جهان شده است.

قدرت معنوی ایران و شکل‌گیری هسته‌های مقاومت

مهدی بزم‌آرا، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی با موضوع «قدرت معنوی ایران» نوشت:

هنگامی که می‌خواهیم از نفوذ معنوی ایران در کشورهای جهان یا منطقه صحبت کنیم، شاید اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود این است که این نفوذ چه مقدار دارای  مشروعیت بین مردم یا حکومت‌هایی است که در آن‌ها نامی از ایران برده می‌شود.

در واقع در تعریف جامعه‌شناسی از اقتدار، اقتدار را تعریف به‌زور مشروع کرده‌اند، به عبارت دیگر به‌معنای اعمال زور است به‌طوری که طرف مقابل این اعمال زور را بپذیرد.

حال با نگاه به کشورهایی که در آن‌ها از نفوذ ایران صحبت می‌شود، این سؤال مطرح می‌شود که این نقش‌آفرینی چه مقدار مورد پذیرش مردم آن کشورها است، آیا این نقش‌آفرینی از دیدگاه مردم مزاحم حکومت آن‌هاست و ایران به‌عنوان یک مداخله‌گر ایفای نقش می‌کند یا به عنوان یک قدرت مشروع.

از کشورهایی که قدرت معنوی ایران در آن‌ها ظهور و بروز دارد، می‌توان از لبنان که حزب‌الله در آنجا منشأ نفوذ بوده، عراق، به‌خصوص بعد از خارج کردن داعش توسط ایران و شکل‌گیری حشد الشعبی، سوریه که محور مقاومت را تشکیل داده، یمن که حوثی‌ها مدتی است در آن قدرت گرفته‌اند و مقابل عربستان مقاومت می‌کنند و در نهایت برخی کشورهای آفریقایی که شیخ زکزاکی رهبری آن‌ها را برعهده دارد، نام برد.

اگر به تاریخ نه چندان دور مراجعه کنیم با سفر رئیس جمهور سابق کشورمان به لبنان طیف گسترده‌ای از مردم لبنان به استقبال او آمدند که استقبال قابل توجهی از یک رهبر سیاسی در جهان به‌شمار می‌آید، همچنین در کشورهایی که در آن‌ها اسمی از ایران برده می‌شود، در مناسبت‌هایی که مربوط به ایران است و یا در برخی مصاحبه‌ها با مردم این کشورها،  پیروی آن مردم از رهبرانی که دلباخته ایران هستند، مانند سید حسن نصرالله در لبنان و شیخ زکزاکی در نیجریه و یا پیوستن به حشد الشعبی در عراق دیده می‌شود که در پس این پیروی‌ها یک دلباختگی به ایران وجود دارد و حاکی از این است که  اعمال نقش ایران در این کشورها دارای مشروعیت است، به عبارت دیگر می‌توان گفت بسیاری از رهبران شیعی در جهان متأثر از قدرت معنوی ایران هستند، قدرتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و  پاگرفتن ایدئولوژی اسلام شیعی سیاسی، ظهور و‌ بروز پیدا کرد.

نشانه‌های قدرت معنوی ایران در این کشورها مصادیق بارزی دارد، از جمله موضع‌گیری‌های بی‌پروا و واضح حسن نصرالله در دفاع از ایران تا جایی که در سخنرانی گفت ما استانی از استان‌های ایران هستیم، شیخ زکزاکی نیز رسماً دلباخته حضرت امام و انقلاب اسلامی است، همچنین تعریف‌ها و عباراتی که درباره رهبر ایران به‌کار می‌برند، نشان‌دهنده دلباختگی آن‌ها و به‌طور مصداقی نشان‌دهنده پیروی آن‌ها از سیاست‌های ایران است.

یکی‌دیگر از نمودهای قدرت معنوی ایران با مقایسه آمار ترویج اسلام و شناخت کشورهای مختلف از ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی به‌دست می‌آید، بعد از انقلاب با شناخت مسلمان‌ها از ایران، رهبر و انقلاب آن، یک دلباختگی و نوعی پذیرش از انقلاب اسلامی در بین کشورهای مختلف به‌وجود آمد، اگرچه این آشنایی و پذیرش چندان رسمی و سازمان‌یافته و مستمر نبود اما حداقل باعث شد غیرمسلمانان نیز با کشوری در حال توسعه که تفکری مقابل ظلم‌پذیری و استکبار دارد، آشنا شوند، به‌عنوان مثال شهید ادواردو آنیلی از جمله کسانی است که نه تنها مسلمان نبود بلکه فرزند یکی از بزرگترین سرمایه‌داران ایتالیا بود که پس از انقلاب، شیفته و دلباخته امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی شد، در حالی که اگر انقلاب اسلامی و قدرت معنوی آن وجود نداشت شاید هیچ موقع چنین فردی مسلمان و شیعه نمی‌شد.

در پایان می‌توان گفت قدرت معنوی ایران به پشتوانه اعتقاد و پیروی از خدای متعال و مکتب تشیع باعث اثرگذاری بر افراد و شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در کشورهای مختلف جهان شده است.

انتهای پیام/ 70051

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول